Mentorat
Prin activitățile de mentorat, individuale și de grup și consiliere, mentorul contribuie la creșterea potențialului uman al familiilor beneficiare.
Activități din cadrul componentei de mentorat, consiliere și orientare:
- Elaborare metodologie mentorat pentru părinții romi, beneficiari ai programului educațional „A doua șansă” (ADS);
- Elaborare metodologie mentorat pentru elevii beneficiari ai programului de pregătire educațională intensivă (SEI);
- Selecția mentorilor (anunț, preselecție dosare, formare, selecție finală);
- Formare inițială a mentorilor (mentori pentru elevi și mentori părinți beneficari ADS);
- Desfășurarea activităților de mentorat individuale și de grup cu câte 16 elevi beneficiari din clasele V – VIII;
- Desfășurarea activităților de orientare și consiliere pentru elevii și părinții beneficiari;
- Întâlniri de schimb de experiență a mentorilor din proiect;
- Sprijin în derularea campaniei de conștientizare asupra importanței educației în 50 școli și comunități de romi.
Rolul și responsabilitățile mentorilor pentru elevii SEI:
- Să crească nivelul de motivaţie al elevilor beneficiari în sensul participării şcolare şi a conștientizării importanţei succesului şcolar;
- Să contribuie la creșterea gradului de importanţă acordată de către părinţi/familie, educaţiei elevului beneficiar;
- Să încurajeze elevii beneficiari să-și asume identitatea etnică;
- Să contribuie la creșterea stimei de sine, a creativității, a dezvoltării de cunoștințe și abilități de viață ale elevilor beneficari;
- Să ajute elevii beneficiari să-și planifice timpul de studiu și să-și îndeplinească sarcinile școlare;
- Să monitorizeze și să motiveze beneficiarii în procesul de învățare, oferind metode de învățare eficientă;
- Să faciliteze comunicarea dintre elevii beneficiari, familie și cadrele didactice din școală;
- Să stimuleze interacțiunea dintre elevii beneficiari și alți elevi din școală/comunitate.
- Să gestioneze situațiile de respingere/discriminare ale elevilor mentorati (daca este cazul);
- Să încurajeze participarea elevilor beneficiari la activități extracurriculare (activități socio-culturale, vizite la muzee, film, teatru etc) alături de colegi;
- Să sprijine elevii beneficiari în alegerea traseului educaţional/profesional și să îi sprijine pe cei care termină ciclul gimnazial să se înscrie la liceu;
- Să ofere informații privind oportunitățile de care pot beneficia elevii romi;
- Să dezvolte o relație de prietenie, de “frate/sora mai mare” cu elevii mentorați;
- Să fie un model pentru elevii mentorați prin valorile pe care le promovează, comportament și atitudine;
Rolul și responsabilitățile mentorilor pentru părinții ADS:
- Consiliază părinții beneficiari ADS pentru alegerea unui traseu profesional;
- Ajută părinții să conștientizeze importanței educației;
- Contribuie la îmbunătățirea relației părinți – copii – școală;
- Facilitează transferul de informații și dezvoltă abilități sociale ale familiilor beneficiare.